17 februari 2023

Lena PH lanserar eget vin: Ett bubbel i min smak | Vininformation

Vinskribenter på nätet
LENA PH släpper egen fyndstämplad cava – CAVA PH STYLE
Lena Philipsson har många strängar på sin lyra. Hon kan redan titulera sig bland annat artist, låtskrivare, melodifestivalvinnare, skådespelare, programledare, författare, årets smålänning och nu med sin nya cava nästan vinmakerska. När Lena skapade sitt eget bubbel valde hon att vända sig till Perelada, en av de mest hyllade cavaproducenterna för att försäkra sig om fantastisk kvalitet och prisvärdhet. Vi har frågat Lena lite mer om hur hon har tänkt kring sitt nya bubbel.
KAN BESTÄLLAS HÄR
Varför samarbete med Perelada?
Jag ville sätta mitt namn på en cava från ett riktigt vinhus och har därför valt att göra min cava tillsammans med en av de mest kända cavaproducenterna i världen. Jag har varit nere och besökt dem på deras slott utanför Barcelona och valt ut den cava som jag tror passar bäst för mig och min publik. Pereladas goda rykte och deras historia av att satsa på kultur och fram för allt på musik i synnerhet gjorde att det kändes som att vi passade perfekt för varandra. Omgivningen kring Pereladas slott och vineri är dessutom helt fantastisk. Jag rekommenderar alla som har möjlighet att åka dit och besöka vinanläggningen och slottet. Med min cava känns det också extra bra att Perelada är hållbarhetscertifierade under Wineries for Climate Protection och att den dessutom är veganvänlig.

Hur tänkte du kring designen?
Jag har varit med i alla steg i designprocessen och jag hoppas att ni som jag tycker att slutresultatet blev riktigt fint. Målet var att skapa en stilren men samtidigt festlig design som passar alla, en flaska som jag kan vara stolt över att dela med mina vänner och bekanta.

Vilken upplevelse vill du skapa?
Jag ville skapa ett bubbel som passar för alla festliga sammanhang men samtidigt har en prislapp som är överkomlig för de flesta. Som många säkert redan vet så får cava sina fina bubblor efter en andra jäsning på flaska precis som champagne. Cavan jag har valt ut är ett bubbel i min smak.

Jag tycker att PH Style passar till allt! Den är perfekt som aperitif, eller varför inte till lättare maträtter och efter maten vill man ju gärna avsluta med ett glas piggt bubbel.
KAN BESTÄLLAS HÄR
Recension från redaktionen
"En frisk cava med tydliga inslag av röda äpplen, lite päron och en viss örtighet redan i doften. I smaken möts du av mogna, röda äpplen, lite galiamelon, örter, päron, tropisk frukt och citrus. En hög men ändå välbalanserad syra som bjuder på en frisk upplevelse och en fräsch framtoning. En cava som nog kommer gå hem i stugorna när det blir lite varmare och solen börjar gassa på under våren."
Cava PH Style
Brut by Lena Philipsson
Artikelnummer: 59452
Alkoholhalt: 11,5 %
Volym: 750 ml
Spanien, Cava
99 kr
KAN BESTÄLLAS HÄR

Aperitif

Skaldjur

Fisk

"Ett bubbel i min smak!"
Läs vår artikel med Lena PH inför lanseringen av hennes nya vin.
LÄS HELA ARTIKELN HÄR
Hos Vinbanken ska du kunna hitta nyheter, trender och uppleva smaker som du trodde inte fanns. Vi vill ge dig som matälskare inspiration och tips på passande dryckeskombinationer ihop med recept.

Vinbanken bevakar även alla produkter i Systembolagets sortiment. Vi tipsar endast om viner och drycker som du kan köpa via Systembolaget. Vinbanken och dess samarbetspartners har inget kommersiellt samarbete med Systembolaget.

Detta vintips är en annons från Vinbanken som sponsras av importören Wine Affair Scandinavia AB.
Vinbanken i Sverige AB
Se webbversion av mailet
Vill du inte längre få nyhetsbrev av Vinbanken? Avregistrera dig här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar