11 november 2022

Arcane, en ny generation unika viner | Från vinmakaren som bara ser möjligheterna | Vininformation

Vinskribenter på nätet
Arcane Temperance är fyra årgångar i ett!
TILL SYSTEMBOLAGET!
"Hatten av för ett fantastiskt vin till ett så överkomligt pris!"

- Christian Stojkovic, Vinbanken
Arcane La Tempérance Cairanne Organic Xavier Vignon
Artikelnummer: 57106
Alkoholhalt: 15 %
Volym: 750 ml
Frankrike, Rhonedalen, Cairanne
209 kr

Fyllighet

Strävhet

Fruktsyra

BESTÄLL VINET HÄR!
- Christian Stojkovic, Vinbanken:
"Stor doft med varmt mogna bär som björnbär, vildhallon, mörka körsbär och salvia. Härligt koncentrerad smak med kompromisslöst fokuserad frukt som kombinerar kraft och elegans på ett imponerande sätt. Lång eftersmak med blommor, kryddor, tobak och läder. Bör luftas rejält. Dekantera gärna 6-8 timmar innan det ska drickas. Hatten av för ett fantastiskt vin till ett så överkomligt pris. Servera till grillade, glacerade lammracks med ugnsbakad potatis.

Arcane Temperance är ett "multi-vintagevin" men denna gång en blandning av lika delar av årgångarna -15, -16, -17 och -18. Temperence och är gjort på druvor från AOC Cairanne, som tidigare marknadsförde sina viner under Côtes-du-Rhône, men som fick eget AOC så sent som 2016. Temperance är gjort på 90% Grenache och 10% syrah . Vinet har jäst i 200 liters glasdemajeanner och har därför inte fått kontakt med syre. Ge därför Temperance möjlighet att luftas rejält. Ni kommer märka hur det lägger på mer vikt och får mörkare frukt när det får tid att utvecklas."

Unik vinserie under namnet Arcane!
Varje enskilt vin har ett eget uttryck, och varje flaska pryds av ett tarotkort. Arcane är det perfekta beviset på Xaviers sätt att uttrycka sig i sina viner, och att våga hitta vägar som ingen annan hittat tidigare.

2015 var Xavier tvungen att skörda ovanligt tidigt på grund av den pågående värmen, men då upptäckte han något unikt i druvorna. Syran var hög samtidigt som alkoholen också var hög. Och resultatet blev häpnadsväckande.

– Jag fick en idé om att jag skulle blanda in det här vinet i andra viner som jag hade skapat, men jag insåg att det förstörde de andra vinerna. Då bestämde jag mig för att det skulle stå på sina egna ben. Jag pratade med en kompis och jag berättade för honom att det här vinet är som att spela kort. Man har alltid samma kortlek till förfogande, men man får aldrig samma hand. Det var även därför valet föll på tarotkort.

I vinerna så väljer Xavier Vignon att antingen fokusera på terroir, druva eller årgång. Vissa av vinerna har inte ens en årgångsbeteckning då han blandar flera viner från flera olika årgångar med varandra.
BESTÄLL VINET HÄR!
"Vetenskapen har gett mig möjligheten att bli vinmakare"

Stora delar av Xavier Vignons liv har vigts åt att hjälpa andra att skapa vin. Och det var även via ett av sina första uppdrag, åt det anrika champagnehuset LVMH, som han fick möjlighet att resa runt halva jorden för att lära sig mer om vinskapandet i Australien.

– Det är helt klart vetenskapen som gett mig möjligheten att bli vinmakare. Jag hade aldrig ambitionen att resa runt världen, utan det var vinet som gav mig den möjligheten, och det var väldigt stort för mig.

Läs hela reportaget på vinbanken.se om vinmakaren Xavier Vignon som bara ser möjligheterna.
LÄS HELA ARTIKELN HÄR!
Vinbanken är en nyhetssajt och kunskapsbank som vill hjälpa dig som konsument att hitta de rätta vinerna för dig och ditt tillfälle. Hos Vinbanken ska du kunna hitta nyheter, trender och upptäcka smakkombinationer som du inte trodde fanns.

Vinbanken bevakar alla produkter i Systembolagets sortiment. Vi tipsar endast om viner som du kan köpa via Systembolaget. Vinbanken och Systembolaget har inget kommersiellt samarbete. Detta är en annons från importören Philipson Söderberg AB.
Vinbanken i Sverige AB
Birger Jarlsgatan 58
114 29 Stockholm
Se webbversion av mailet
Vill du inte längre få nyhetsbrev av Vinbanken? Avregistrera dig här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar