30 maj 2024

Långlagrad Chianti Riserva DOCG - utvald av König & Brolin (innehåller vininfo)

Läs mer och beställ här!
Långlagrad Chianti Riserva DOCG - utvald av König & Brolin
Den dubbla mästerkocksvinnaren och sommelieren Catarina König har tillsammans med fotbollslegendaren och Italienkännaren Tomas Brolin tagit fram ett vin med den hyllade topproducenten och anrika vinfamiljen Cecchi.

Brolin och König har efter en rad vinprovningar och ett långt letande inne i Cecchis djupaste vinkällare valt ut vad de anser vara det bästa vin man kan tänkas få för prislappen 119 kronor. Vinet är en långlagrad Chianti Riserva DOCG från den exemplariska årgången 2019. Lagrad i nära fem år och perfekt att avnjuta nu!

Nº 11 Chianti Riserva 2019 är ett nyanserat vin med begynnande mognad, en härlig frisk syra och med inslag av mörka körsbär, hallon, plommon, choklad, örter och en balanserad fatkaraktär. Vinet passar utmärkt till många av Italiens läckerheter så som tomatbaserade pastarätter, lyxiga pizzor, antipasti med hårdostar och chark samt det vegetariska köket. Prova gärna vinet till något av Catarina Königs recept som ni hittar på hennes profil (Matfashionistan) på Instagram.

Vin: Monastrell Nº 11 Chianti Riserva 2019 by König & Brolin
119 kr | nr 70866 | 750 ml | Alk. 13,5 %
Producent: Cecchi
Druvor Sangiovese 90%, Colorino 5%, Merlot 5%



De delar med sig av sina upplevelser kring det nya vinprojektet:

Catarina König
Efter mina mästerkockstitlar bestämde jag mig för att bredda mig till att även bli sommelier och läste en intensivutbildning på Wine Hub. Under tiden så låg det självklart i bakhuvudet att försöka ta fram ett eget vin i framtiden. När min käre vän och granne Tomas Brolin (fotbollslegendar, Italienkännare och livsnjutare reds. anm.) hörde av sig om att potentiellt göra ett italienskt vin tillsammans med en italiensk topproducent vid namn Cecchi så kunde jag bara inte tacka nej. Vi har provat otaliga olika blends tillsammans, i olika prisnivåer, från olika årgångar och kommit fram till att den allra bästa för priset var just denna. Vårt besök hos Cecchi var också fantastiskt. Det var en stor upplevelse att få träffa familjen Cecchi, besöka deras vackra vingårdar och avnjuta vinet och den blend vi har valt ut tillsammans med härlig italiensk mat samtidigt som man tittar ut över Toscanas vackra landskap. Vi blev nästan förvånande hur mycket vin man kan få för 119 kronor.

Det är ett vin som jag tror kan passa de flesta som gillar rödviner och kan avnjutas i ensamt majestät men är också ett perfekt matvin. Jag ser fram emot att dela med mig av alla härliga recept jag har kommit på för detta vin. Glöm inte att följa mig på Instagram (Matfashionistan) för recepttips till vinet och tagga gärna mig i bilder om ni provar vinet själva.


Tomas Brolin
Jag har många gånger fått frågan om att ta fram ett vin under eget namn men det är egentligen inte förrän ifjol jag ville göra slag i saken. Det kändes självklart att det skulle vara ett italienskt vin men det var först när jag fick med mig min kära vän och granne Catarina König (sommelier, dubbel mästerkockvinnare och TV-kock reds. anm.) jag kunde känna mig trygg med att kvaliteten skulle bli så hög man kan få för prisnivån. Hon är fantastiskt smaksäker och släpper inte ut något som hon inte kan stå för. Det känns också jättekul att vinet kommer från Chianti som inte ligger jättelångt ifrån Parma där jag bodde i Italien och att vinet är en Riserva med lite extra lagring på nacken, precis som jag själv.

De som provar vinet får gärna tagga mig (tomasbrolin11) på Instagram. Det vore kul att se alla som avnjuter det på hemmaplan! Buon gusto!


RECENSIONER:

FYND!
"För endast 119 kr får man ett chiantivin med lätt mognad och tydlig ursprungskaraktär."
"Vinet är lätt att matcha med mat och gärna från det italienska köket. En kryddig pasta är aldrig fel, inte heller en maffig porchetta-macka med syrad kål. Forza Brolin, König och Cecchi!"
vinbörsen, Gunilla Hultgren Karell, 13/5-2024

FYND!
In Vino, Munskänkarnas tidning No 1 03.2

Läs mer och beställ här!
OM PRODUCENTEN:
Cecchifamiljen med sin över 130-åriga historia är en av Chianti Classico och Toscanas viktigaste vinfamiljer och har sitt säte i Castellina in Chianti i vinregionen Chianti Classicos hjärta. Idag är det bröderna Andrea och Cesare Cecchi som driver vidare familjeegendomen med samma glöd som deras anfader Luigi Cecchi gjorde när han lade grunden 1893. Deras fokus är oöverträffad kvalitet till varje pris vilket avspeglas i vinernas genomgående goda omdömen men också en strävan att visa terroiren, dess ursprung, från respektive område. De har också varit föregångare när de kommer till hållbarhet och var bland annat pionjärer med att bygga den första fytoreningsanläggningen i Toscana.
Annons i samarbete med wineaffair.se
SB Online Sweden AB, Vasagatan 13, Stockholm
berit.georgsson.morris@blogger.com, du får detta nyhetsbrev för att du tidigare använt tjänster från oss. Vill du inte längre ha våra uppskattade nyhetsbrev, avanmäl dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar